Penerapan Perencanaan Pembelajaran Pendidikan Agama Kristen Berdasarkan Teori Behavioristik Di Tingkat Sekolah Dasar
Main Article Content
Abstract
Planning in an education is very important. Planning is a process and has a purpose. Learning planning is a process to achieve goals in learning activities. Of course, this planning can provide a relevant and effective learning, especially in the world of Elementary School-level Christian Education. The importance of christian education planning for elementary school children is that children can learn to know God through learning Christian education in school early on so that they have faith and grow in God. Through behavioristic theory, we will understand that this theory is a theory that discusses the changes in behavior experienced by elementary school children.
Perencanaan dalam suatu pendidikan adalah hal yang sangat penting. Perencanaan adalah suatu proses dan memiliki tujuan. Perencanaan pembelajaran merupakan proses untuk mencapai tujuan dalam kegiatan pembelajaran. Tentunya perencanaan ini dapat memberikan suatu pembelajaran yang relevan dan efektif terutama dalam dunia Pendidikan Agama Kristen tingkat Sekolah Dasar. Pentingnya perencanaan pembelajaran pendidikan agama Kristen bagi anak Sekolah Dasar adalah bahwa anak-anak dapat belajar mengenal Allah melalui pembelajaran pendidikan agama Kristen di sekolah sejak dini supaya mereka memiliki keyakinan dan bertumbuh dalam Tuhan. Melalui teori behavioristik, kita akan mengerti bahwa teori ini adalah teori yang membahas mengenai perubahan tingkah laku yang dialami oleh anak sekolah dasar.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
References
Bahabol, Edim, and Youke Singal. “Education for Life Based on Christian Teacher Competence in Indonesia.” Quaerens 2, no. 1 (2020): 62–85. https://doi.org/10.46362/quaerens.v2i1.21.
Banu, Sriwadi, and Novida Dwici Yuanri Manik. “Pengaruh Pendidikan Karakter Anak Usia Dini Pada Keluarga Yang Tidak Memiliki Ayah.” Didache: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen 3, no. 1 (2021): 73–83. https://doi.org/https://doi.org/10.55076/didache.v3i1.49.
Groome, Thomas H. Christian Religious Education - Pendidikan Agama Kristen : Berbagi Cerita dan Visi Kita. Jakarta: BPK Gunung Mulia, 2010.
Halawa, Carinamis, Peni Nurdiana Hestiningrum, and Iswahyudi Iswahyudi. “Peran Guru Pendidikan Agama Kristen Dalam Pembentukan Karakter Peserta Didik Di Sekolah.” Didache: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristiani 2, no. 2 (June 29, 2021): 133–45. https://doi.org/10.55076/didache.v2i2.44.
Harianto, G.P. Pendidikan Agama Kristen dalam Alkitab dan Dunia Pendidikan Masa Kini. Yogyakarta: Penerbit Andi, 2012.
Hasan. Muhammad. Teori-Teori Belajar. Jakarta: CV Tahta Media Group, 2021.
Heng, Pamela Hendra, Desiree Gracia Nelwan, and Septi Lathiifah. “Overview of Psychological Well-Being and Forgiveness of Christian Youth in North Sumatera” MAHABBAH: Journal of Religion and Education 2, no. 2 (2021): 93–111. https://doi.org/10.47135/mahabbah.v2i2.28.
Homrighausen, E.G. & Enklaar, I.H. Pendidikan Agama Kristen. Jakarta: BPK Gunung Mulia, 2013.
Mardianto. Psikologi Pendidikan: Landasan Bagi Pengembangan Strategi Pembelajaran. Medan: Perdana Publishing, 2012.
Mudlofir, Ali. Desain Pembelajaran Inovatif: Dari Teori ke Praktik. Depok: PT RajaGrafindo Persada, 2016.
Nursobah, Ahmad. Perencanaan Pembelajaran MI/SD. Jakarta: Duta Media Publishing, 2019.
Pazmino, Robert W. Fondasi Pendidikan Kristen. Jakarta: BPK Gunung Mulia, 2012.
Pratiwi, Diani Ayu, dkk. Perencanaan Pembelajaran SD/MI. Jakarta: Yayasan Penerbit Muhammad Zaini, 2021.
Satori, Djam’an. “Perencanaan Lembaga Pendidikan Makro dan Mikro,” dalam Abin Syamsudin, Kumpulan Materi Seri Perencanaan Pendidikan. Jakarta: Depdiknas, 2000.
Simanungkalit, Lasmaria Nami, and Bobby Kurnia Putrawan. “Responding to Theology Religionum in Christian Religious Education.” Journal of Teologi Cultivation 5, no. 2 (2021): 61–71. https://doi.org/https://doi.org/10.46965/jtc.v5i2.616.
Sugiono. Perencanaan Lembaga Pendidikan : Teori dan Metodologi. Jakarta : Gramedia, 1998.
Rudi, Ahmad Suryadi & Mushlih Aguslani. Desain dan Perencanaan Pembelajaran. Yogyakarta: CV Budi Utama, 2019.
Tanasyah, Yusak, Bobby Kurnia Putrawan, Sutrisno Sutrisno, & Iswahyudi Iswahyudi. “Dampak Strategi Pembelajaran Lewat Visualisasi Dalam Pendidikan Agama Kristen Di Era Masyarakat 5.0.” Visio Dei: Jurnal Teologi Kristen 3, no. 2 (December 13, 2021): 281–303. https://doi.org/10.35909/visiodei.v3i2.226.
Widyastuti, Ana, dkk. Perencanaan Pembelajaran. Jakarta: Yayasan Kita Menulis, 2021.
Hasudungan Simatupang, dkk., Pengantar Pendidikan Agama Kristen. Yogyakarta: Penerbit Andi, 2020.