Implementasi Prinsip Ulangan 6:7 dalam Pendidikan Iman Anak di Keluarga Kristen (Implementation of the Principle of Repetition 6:7 in Children's Faith Education in Christian Families) Suatu Kajian Teologis dan Pedagogis (A Theological and Pedagogical Study)

Main Article Content

Ruthnawaty Setiawan
Dunant F. Soukotta
Juan Tan

Abstract

Faith education in children is the primary responsibility of the Christian family, rooted in God’s command in Deuteronomy 6:7. However, in the modern context, many families have lost their spiritual function due to the influence of secular lifestyles and shifting social values. This article aims to examine and implement the principles of Deuteronomy 6:7 as theological and pedagogical foundations for children’s faith education in Christian families. The research employed a library research method with content analysis of biblical texts and Christian educational literature. The findings reveal that effective faith education requires synergy between parental example, love-based discipline, consistent prayer, and collaboration among the family, church, and faith community to nurture a generation deeply rooted in Christ.


 


Contribution: This study contributes by reaffirming the vital role of the Christian family as the primary center of faith education grounded in the principles of Deuteronomy 6:7. Furthermore, it proposes an integrative model combining parental example, loving discipline, prayer, and church–family synergy to shape a contextually faithful generation in the modern era.


 


Pendidikan iman anak merupakan tanggung jawab utama keluarga Kristen yang berakar pada perintah Allah dalam Ulangan 6:7. Namun, dalam konteks kehidupan modern, banyak keluarga kehilangan peran spiritualnya karena pengaruh gaya hidup sekuler dan perubahan nilai sosial. Artikel ini bertujuan untuk mengkaji dan mengimplementasikan prinsip Ulangan 6:7 sebagai dasar teologis dan pedagogis dalam pendidikan iman anak di keluarga Kristen. Metode penelitian yang digunakan adalah studi kepustakaan (library research) dengan pendekatan analisis isi (content analysis) terhadap teks Alkitab dan literatur pendidikan Kristen. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pendidikan iman yang efektif membutuhkan sinergi antara keteladanan orang tua, disiplin yang berlandaskan kasih, doa yang konsisten, serta kerja sama antara keluarga, gereja, dan komunitas iman untuk membentuk generasi yang berakar pada Kristus.


 


Kontribusi: Studi ini memberikan kontribusi dengan mempertegas pentingnya keluarga Kristen sebagai pusat utama pendidikan iman yang berakar pada prinsip Ulangan 6:7. Selain itu, penelitian ini menawarkan model integratif antara keteladanan, disiplin kasih, doa, dan sinergi gereja–keluarga dalam membentuk generasi beriman yang kontekstual di era modern.

Article Details

How to Cite
Setiawan, R., Soukotta, D. F., & Tan, J. (2025). Implementasi Prinsip Ulangan 6:7 dalam Pendidikan Iman Anak di Keluarga Kristen (Implementation of the Principle of Repetition 6:7 in Children’s Faith Education in Christian Families): Suatu Kajian Teologis dan Pedagogis (A Theological and Pedagogical Study). MODERATE: Journal of Religious, Education, and Social, 3(1), 21–40. https://doi.org/10.46362/moderate.v3i1.22
Section
Articles

References

Anggreni, Intan, Novida Dwici Yuanri Manik, Nova Liesye Lumempouw, and Lionarto Erson Jayadi. “Penerapan Perencanaan Pembelajaran Pendidikan Agama Kristen Berdasarkan Teori Behavioristik Di Tingkat Sekolah Dasar”. MODERATE: Journal of Religious, Education, and Social 1, no. 1 (2023): 11–19. https://doi.org/10.46362/ptaki.v1i1.2.

Backus, Wiliam. Menjadi Orangtua yang Berwibawa. Yogyakarta: Yayasan Pekabaran Injil Immanuel, 2021.

Basuki, Eko, Liantoro Liantoro, Dunant Frederick Saukotta, and Yusak Tanasyah. “Peran Pendidikan Agama Kristen Dalam Pembentukan Iman Kepada Anak Di Jemaat Gereja Bethel Injil Sepenuh Yerusalem Baru, Surabaya Berdasarkan Kitab Ulangan 6:4-9”. Journal of Religious and Socio-Cultural 5, no. 1 (2024): 70-85. https://doi.org/10.46362/jrsc.v5i1.239.

Calvin, Yohanes. Institutio Pengajaran Agama Kristen. Jakarta: BPK Gunung Mulia, 2022.

Chan, Simon. Spiritual Theology: A Systematic Study of the Christian Life. Yogyakarta: Andi, 2022.

Cristenson, Larry. Keluarga Kristen. Semarang: Yayasan Betania, 2020.

Djamarah, Syaiful Bahri. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta, 2023.

Fuller, Cheri. Maksimalkan Potensi Belajar Anak Anda. Bandung: Yayasan Kalam Hidup, 2024.

Harianto, GP. Pendidikan Agama Kristen dalam Alkitab dan Dunia Pendidikan Masa Kini. Yogyakarta: Andi, 2022.

Lessin, Roy. Disiplin Keluarga. Malang: Gandum Mas, 2023.

Lembaga Alkitab Indonesia. Alkitab. Jakarta: LAI, 1995.

MacArthur, John. Kiat Sukses Mendidik Anak dalam Tuhan. Jakarta: Imanuel, 2020.

Murray, Andrew. Bersekutu Erat dengan Allah. Yogyakarta: Yayasan Andi, 2019.

Pangumbahas, Recky, and Oey Natanael Winanto. “Membaca Kembali Pandangan Moralitas Postmodernism untuk Konteks Pendidikan Kristen (Re-Reading the Worldview of Postmodernism Morality for the Context of Christian Education)”. QUAERENS: Journal of Theology and Christianity Studies 3, no. 1 (2021): 73-84. https://doi.org/10.46362/quaerens.v3i1.33.

Pazmino, W. Robert. Fondasi Pendidikan Kristen. Jakarta: BPK Gunung Mulia, 2023.

Ribka, Yohana Penina Zefanya, and Novida Dwici Yuanri Manik. “Pendidikan Agama Kristen Dalam Pembentukan Karakter Anak Di Keluarga Berantakan: Suatu Studi Literature Review”. Journal of Religious and Socio-Cultural 3, no. 2 (2022): 131-149. https://doi.org/10.46362/jrsc.v3i2.112.

Schaefer, Charles. Bagaimana Mempengaruhi Anak. Semarang: Dahara Prize, 2019.

Sidjabat, B. Samuel. Strategi Pendidikan Kristen. Yogyakarta: Andi, 2006.

Sitorus, Ricky Ivan Kristian, and Yusak Tanasyah. “Pendampingan Peserta Didik Dalam Pendidikan Agama Kristen Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Di Sekolah Dasar Benih Pengharapan Lembang Jawa Barat”. SERVIRE: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat 3, no. 1 (2023): 47-58. https://doi.org/10.46362/servire.v3i1.134.

Susilo, Madyo Eko. Dasar-Dasar Pendidikan. Semarang: Efnar Publishing, 2017.

Tafetin, Krisna Karolina, Christian Ade Maranatha, and Ester Agustini Tandana. “Penerapan Kepemimpinan Guru Pendidikan Agama Kristen Untuk Mewujudkan Mutu Sekolah Minggu Di Gereja Kristen Batu Hidup Muara Karang Jakarta”. SERVIRE: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat 2, no. 1 (2022): 129-139. https://doi.org/10.46362/servire.v2i1.130.

Tarore, Renita Novia, Yusak Tanasyah, Eko Basuki, and Ruthnawaty Setiawan. “Karakter Kepemimpinan Pemuda Kristen: Peran Pendidikan Agama Kristen Gereja Meningkatkan Kepemimpinan Spiritualitas”. Indonesian Journal of Religious 6, no. 2 (November 29, 2023): 129–140. https://doi.org/10.46362/ijr.v6i2.58.

Tong, Stephen. Membesarkan Anak Dalam Tuhan. Jakarta: Reformed Injili Indonesia, 2021.

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.